Het best bewaarde geheim van Twitter voor sportclubs
Hoewel Twitter qua aantallen niet kan opbotsen tegen Facebook en qua groei niet tegen Instagram, is en blijft het platform van grote waarde voor sportclubs. Een voor velen onbekende functionaliteit maakt de ‘live’ waarde van Twitter nog groter.
Twitter is veel in het nieuws. Het platform heeft het moeilijk te groeien en allerlei scenario’s worden geopperd om meer personen aan het twitteren te krijgen. Intussen blijft Twitter een geweldig platform voor sportverenigingen. Waar het grote Facebook en het snel opkomende Instagram ideaal zijn om de club letterlijk in beeld te brengen, waarbij sfeer en de mensen op de club centraal staan, heeft Twitter zijn unieke waarde. Op dit platform draait het in veel mindere mate om het beeld en de sfeer, maar om actualiteit en inhoud. Mede hierdoor is dit netwerk – in grotere mate dan Facebook en Instagram – niet alleen voor de eigen leden interessant, maar ook voor ‘externe doelgroepen’, zoals media, lokale politiek en stakeholders.
Real time
De content op Twitter is op te splitsen in twee hoofdlijnen. De eerste is de real time communicatie. Twitter is bij uitstek het middel om live te communiceren over onder meer tussen- en eindstanden van de prestaties van eerste teams of andere aansprekende wedstrijden.
Aanjager
Als tweede is Twitter de ‘olie’ of aanjager voor de andere communicatie van de vereniging. Een nieuw bericht op de website, een nieuwe digitale nieuwsbrief, een nieuw fotoalbum op Facebook: met een tweet zorgt de club voor snelle, extra promotie. Dit vergroot de zichtbaarheid van het nieuws en de traffic naar de andere middelen van de club.
Eén van de redenen dat Twitter het beste kanaal is voor deze twee typen content, is de hoeveelheid berichten. Op een wedstrijddag plaats je zomaar tien berichten als live verslag. Op Facebook en Instagram kunnen jouw volgers zulke aantallen veel minder waarderen dan op Twitter. Bovendien filtert Facebook jouw content: niet al jouw berichten worden getoond aan jouw volgers. Zeker bij een wedstrijdverslag onhandig. Tel daarbij op dat je op Instagram, dat wél alle berichten aan jouw volgers toont, verplicht bent een foto te plaatsen (ook niet altijd handig tijdens een live verslag) en je op dit platform geen links naar jouw website kunt opnemen, en de waarde van Twitter wordt nog duidelijker.
Push notificaties
Omdat op Twitter inhoud en nieuws zo centraal staan, wil je dat volgers jouw nieuws snel zien. Twitter heeft daar een perfecte optie voor die voor maar weinig gebruikers bekend is: je kunt instellen dat je van een specifiek account push notificaties wilt ontvangen bij nieuwe berichten. Iedereen die dit instelt ontvangt vanaf dat moment een melding op zijn telefoon bij een nieuwe tweet van de club. Eindeloos de timeline verversen tijdens een spannende wedstrijd of interessante berichten missen tijdens een twitterloze dag is dus niet nodig!
Instellen
Hoe maken jouw volgers gebruik van het best bewaarde geheim van Twitter? Heel eenvoudig: open Twitter op je smartphone of tablet en zoek het account van de club op. Klik op het betreffende account, waarna je op de profielpagina van de vereniging komt. Klik op het tandwiel-icoon en vervolgens op Zet berichtgeving aan.
Spread the word
De kans is groot dat de achterban van jouw vereniging deze functionaliteit niet kent. Een bericht op je website om jouw volgers hierop te wijzen, wordt ongetwijfeld gewaardeerd én leidt mogelijk tot meer volgers. Om je op weg te helpen, kun je gebruikmaken van dit voorbeeldbericht.
Afbeelding: Sanne Miltenburg (illustratie afkomstig uit Handboek communicatie voor sportverenigingen)