Handboeken

Martin van Berkel, oprichter van Clubbereik, schreef twee handboeken die verenigingen helpen hun communicatie te versterken. In januari 2016 kwam het Handboek Communicatie voor sportverenigingen uit. Dit boek was de geactualiseerde en sterk uitgebreide opvolger van het Handboek Social media voor sportverenigingen. Beide boeken, die zijn uitgegeven door Arko Sports Media, kunnen een geschikt naslagwerk vormen voor de workshops die Clubbereik verzorgt over social media en communicatie. Voor de clubs die deelnemen kan op verzoek van de opdrachtgever een exemplaar worden inbegrepen.

Handboek Communicatie voor sportverenigingen

Communicatie verandert. Razendsnel zelfs. In een aantal jaar verdween bij veel sportverenigingen het clubblad en werden platforms als Instagram verwelkomd. Welke middelen kies je voor de vereniging? Hoe zorg je dat leden als ambassadeur de club promoten? Hoe kun je met communicatie nieuwe leden werven? Hoe kun je vrijwilligers behouden? Hoe bied je sponsoren een podium?  

 

Het Handboek Communicatie voor sportverenigingen geeft antwoorden en praktische tips voor de communicatievraagstukken van sportclubs. Het door Martin van Berkel geschreven boek helpt bestuurders en pr- en communicatiefunctionarissen de communicatie van hun vereniging naar een hoger niveau te tillen, zowel in strategie als in de concrete, dagelijkse uitvoering. Vele tips en voorbeelden van kansrijke content maken het handboek praktijkgericht.  

 

Het handboek, uitgekomen in januari 2016, bestaat uit vier delen. In ‘De basis’ komen de strategische afwegingen aan bod. ‘Het middelenpalet’ gaat praktijkgericht in op ruim twintig potentievolle communicatiemiddelen voor sportverenigingen. Het deel ‘Themacommunicatie’ zorgt voor verdieping op thema’s zoals wervings-, sponsor-en crisiscommunicatie. In ‘Achter de schermen’ komen ten slotte onder meer de organisatie van de communicatie, monitoring, online gedrag, onderzoek en handige apps en programma’s aan bod.  

 

Het boek is de opvolger van het Handboek Social media voor sportverenigingen. De informatie van dit handboek uit 2012 is niet alleen geactualiseerd, maar tevens sterk uitgebreid met vele communicatiemiddelen, thema’s en praktische tips.

 

Het handboek kun je bestellen via deze link.

Handboek Social Media voor sportverenigingen