Martin van Berkel, oprichter van Clubbereik, schreef twee handboeken die verenigingen helpen hun communicatie te versterken. In januari 2016 kwam het Handboek Communicatie voor sportverenigingen uit. Dit boek was de geactualiseerde en sterk uitgebreide opvolger van het Handboek Social media voor sportverenigingen. Beide boeken, die zijn uitgegeven door Arko Sports Media, kunnen een geschikt naslagwerk vormen voor de workshops die Clubbereik verzorgt over social media en communicatie. Voor de clubs die deelnemen kan op verzoek van de opdrachtgever een exemplaar worden inbegrepen.
Communicatie verandert. Razendsnel zelfs. In een aantal jaar verdween bij veel sportverenigingen het clubblad en werden platforms als Instagram verwelkomd. Welke middelen kies je voor de vereniging? Hoe zorg je dat leden als ambassadeur de club promoten? Hoe kun je met communicatie nieuwe leden werven? Hoe kun je vrijwilligers behouden? Hoe bied je sponsoren een podium?
Het Handboek Communicatie voor sportverenigingen geeft antwoorden en praktische tips voor de communicatievraagstukken van sportclubs. Het door Martin van Berkel geschreven boek helpt bestuurders en pr- en communicatiefunctionarissen de communicatie van hun vereniging naar een hoger niveau te tillen, zowel in strategie als in de concrete, dagelijkse uitvoering. Vele tips en voorbeelden van kansrijke content maken het handboek praktijkgericht.
Het handboek, uitgekomen in januari 2016, bestaat uit vier delen. In ‘De basis’ komen de strategische afwegingen aan bod. ‘Het middelenpalet’ gaat praktijkgericht in op ruim twintig potentievolle communicatiemiddelen voor sportverenigingen. Het deel ‘Themacommunicatie’ zorgt voor verdieping op thema’s zoals wervings-, sponsor-en crisiscommunicatie. In ‘Achter de schermen’ komen ten slotte onder meer de organisatie van de communicatie, monitoring, online gedrag, onderzoek en handige apps en programma’s aan bod.
Het boek is de opvolger van het Handboek Social media voor sportverenigingen. De informatie van dit handboek uit 2012 is niet alleen geactualiseerd, maar tevens sterk uitgebreid met vele communicatiemiddelen, thema’s en praktische tips.
Het handboek kun je bestellen via deze link.
Ruim 10 miljoen Nederlanders zijn actief met social media. Het grote bereik en het gratis en interactieve karakter maken van social media een niet meer weg te denken communicatievorm. Het (succesvol) gebruik van social media door sportverenigingen blijft echter achter. Social media kunnen sportverenigingen helpen met het bereiken van vele doelen, zoals het werven van vrijwilligers, het versterken van het sponsornetwerk en het reduceren van communicatiekosten. Bovenal kunnen social media het bereik en de clubbinding vergroten.
Martin van Berkel schreef in 2012 het Handboek Social media voor sportverenigingen. Dit handboek heeft als doel om met name bestuurders en pr- en communicatiefunctionarissen van sportverenigingen wegwijs te maken met social media. In het boek komen de vijf platforms aan bod die sportverenigingen op dat moment de meest concrete mogelijkheden boden: Facebook, Hyves, LinkedIn, Twitter en YouTube.
Het handboek is opgebouwd uit twee delen. De Voorbereiding is het eerste deel, waarin de theorie en de voorbereidende stappen worden behandeld. In Aan de slag, het tweede gedeelte, wordt praktisch uitgelegd hoe sportverenigingen social media kunnen inzetten. Vele tips en voorbeelden maken concreet hoe verenigingen via social media het contact met hun achterban kunnen versterken en vergroten.
Het Handboek Communicatie voor sportverenigingen (zie hierboven) kwam in 2016 uit als geactualiseerde én uitgebreide opvolger van het social media-handboek.