Handboek Communicatie gelanceerd!
Sportverenigingen hebben sinds donderdagavond een nieuw hulpmiddel om hun club in de schijnwerpers te zetten. Auteur Martin van Berkel en uitgever Arko Sports Media lanceerden in Rotterdam het Handboek Communicatie voor sportverenigingen.
Het tempo waarin communicatie verandert ligt hoog. Aan de ene kant winnen sociale netwerken als Instagram en Snapchat snel terrein. Aan de andere kant zegt een groot aantal sportverenigingen het papieren clubblad vaarwel. Martin van Berkel brengt in zijn handboek de actuele mogelijkheden van communicatie voor sportverenigingen in beeld.
Van Berkel is als communicatieadviseur van Rotterdam Sportsupport en als oprichter van Clubbereik dagelijks actief met communicatie en sportverenigingen. “Sommige clubs hebben hun communicatie al geweldig voor elkaar, maar het merendeel van de sportverenigingen in Nederland kan wel een duwtje gebruiken. Mijn eerste vraag aan verenigingen is meestal: waarom communiceer je? Wat wil je ermee bereiken? Vaak zie ik dat de waan van de dag regeert en dat deze vraag wordt overgeslagen.”
Leden werven
Volgens de auteur zijn de werving en het behoud van leden, vrijwilligers en/of sponsoren de meest voorkomende uitdagingen bij sportclubs. Communicatie kan hier een ‘niet te onderschatten bijdrage’ aan leveren, vindt Van Berkel. Het onderwerp wervingscommunicatie komt om die reden uitgebreid aan bod in het handboek. Ook onderwerpen als sponsorcommunicatie en crisiscommunicatie maken deel er deel van uit.
Het ruim 270 pagina’s tellende boek gaat van strategie tot concrete uitvoering. Ruim twintig voor sportclubs kansrijke communicatiemiddelen komen aan bod. Per middel staat uitgelegd wat het middel is, hoe een club dit het beste kan inzetten en welke berichten hierin op hun plaats zijn. Ook informatie over de organisatie van de communicatie, omgaan met privacy en ongewenst online gedrag en handige apps ontbreekt niet.
Van Berkel, die in 2012 al het Handboek Social media voor sportverenigingen schreef, wil met zijn boek verenigingen helpen hun communicatie naar een hoger niveau te tillen. “Zowel in strategie als in de concrete, dagelijkse uitvoering”, zegt hij. “Ik heb het boek zo opgesteld dat iedere club bij wijze van spreken de volgende dag ideeën en handvatten kan toepassen. Sportverenigingen hebben zo veel moois te bieden. Ik hoop dat ik hen inspireer om dit nog beter te laten zien.”
Eerste exemplaren
Donderdagavond namen Danny Jansen en Erna Truijens, verantwoordelijk voor de communicatie van respectievelijk 010 Trojans en V.O.C. de eerste exemplaren van het Handboek Communicatie voor sportverenigingen in ontvangst. Het boek is te bestellen via www.sportsmedia.nl.