Website en logo in nieuw jasje

Welkom op de splinternieuwe website van Clubbereik! Zowel de techniek als de inhoud heeft een stevige update achter de rug. De website is hiermee overzichtelijker, bevat uitgebreidere praktische hulpmaterialen voor sportverenigingen en is uitstekend te gebruiken op alle devices. Ook het logo van Clubbereik onderging een update. De update van de website en het logo vindt in de zelfde week...

Lees verder

App voor de club: wie bouwt ‘m?

In het Handboek Communicatie voor sportverenigingen gaat één hoofdstuk over een app voor de club. Wat kun je ermee? Waarom is de app een meerwaarde? Wat zijn randvoorwaarden om ermee te beginnen? In het boek verwijzen we naar deze website voor een overzicht van enkele appbouwers. In dit artikel vind je een overzicht. Diverse appontwikkelaars Diverse partijen zijn gespecialiseerd in het...

Lees verder

Boeklancering en inspiratieavond communicatie voor sportverenigingen

Communicatie verandert. Razendsnel zelfs. In een aantal jaar verdween bij veel sportverenigingen het clubblad en werden platforms als Instagram verwelkomd. Welke middelen kies je voor de vereniging? Hoe kun je met communicatie nieuwe leden werven? Hoe kun je vrijwilligers behouden? Hoe bied je sponsoren een podium? Het nieuwe Handboek Communicatie voor sportverenigingen en een inspiratieavond op 28 januari wijzen clubs...

Lees verder

HC Tilburg voorloper met WhatsApp

Binnen sportclubs is WhatsApp al een uitgebreid omarmd communicatiemiddel. Teams, commissies en het bestuur groeperen zich voor onderling contact. WhatsApp als helpdesk is vooralsnog een zeldzaamheid. Het innovatieve HC Tilburg experimenteert er sinds kort mee. De start is veelbelovend. Zo’n 10 miljoen Nederlanders gebruiken WhatsApp. Bedrijven ontdekken voorzichtig de waarde van dit communicatiemiddel. Zo zetten Transavia en Videoland WhatsApp al in...

Lees verder

Evenementen zijn een onderschat communicatiemiddel

Evenementen zijn leuk, nuttig én ze maken de club levendig. Ze zijn tevens een krachtig communicatiemiddel om bekendheid voor (een project of het aanbod van) de club te creëren of om een boodschap over te brengen. Toch vergeten verenigingen de kracht van evenementen nogal eens te benutten. Sportverenigingen zijn goed in organiseren. Iedere week zorgen zij ervoor...

Lees verder

Handig: voorbeeld confrontatiematrix communicatie

In het Handboek Communicatie voor sportverenigingen komt in hoofdstuk 1 de communicatiematrix aan bod. In dit artikel zoomen we kort in op deze matrix en vind je een download met de voorbeeldmatrix. Met een confrontatiematrix kan de vereniging zien hoe de huidige communicatiemiddelen bijdragen aan het bereiken van de doelgroepen én de communicatiedoelen. De club kan hier twee tabellen voor gebruiken. In...

Lees verder

Tumult op Facebook, wat nu?

Hoewel social media in 98% van de gevallen van meerwaarde zijn voor een sportvereniging, kunnen er ook negatieve voorvallen plaatsvinden. Negeer je het ongewenste gedrag, kies je de tegenaanval of ga je voor een andere aanpak? Ongewenst online gedrag kan bijvoorbeeld ongeoorloofd taalgebruik, pesten en het plaatsen van ongewenste foto’s betreffen. Het is noodzakelijk om hier als club...

Lees verder

De 12 meest gemaakte Twitter-fouten door sportverenigingen

Ruim een jaar geleden zette ik de tien meest gemaakte Facebook-fouten door sportverenigingen al eens op een rijtje. Twitter is na Facebook het meest gebruikte social media-platform door sportverenigingen. Hoewel Facebook en Twitter door technische aanpassingen steeds meer naar elkaar toe bewegen, verschilt de manier waarop de beide kanalen gebruikt worden sterk. Dat geldt ook voor de fouten die sportverenigingen ermee maken....

Lees verder

Vijf marketing- en communicatielessen van een moderne wielerclub

Het Utrechtse CS030 is een niet-traditionele wielerclub die geleid wordt door jonge, ondernemende bestuurders. Modern denken en modern communiceren hebben de club in ruim een jaar tijd van nul naar 200 leden gebracht. Uit het verhaal van CS030 trekken we vijf marketing- en communicatielessen. 1. Slimme positionering Ruim twee jaar geleden ontbrak er iets in de regio Utrecht,...

Lees verder